Jumat, 27 November 2015

Bagaimana Long Adakah ia Ambil Lulus Kidney Stone?

Bagaimana Long Adakah ia Ambil Lulus Kidney Stone?

Persoalan berapa lama masa yang diambil untuk lulus batu karang sudah meminta nombor terkira masa- dari internet ke doktor pakar. Jawapannya tetap sama: Ia berbeza dari kes ke kes. Jalan keluar spontan, "lulus" dari segi orang biasa itu, batu karang boleh mengambil jam, hari, minggu atau bulan, malah bertahun-tahun. Beberapa batu tidak boleh lulus secara semula jadi pada semua. Tempoh masa bergantung kepada beberapa faktor.

Faktor pertama adalah bahagian di mana batu-batu buah pinggang, saintifik dipanggil "calculi buah pinggang," membangunkan dalam badan. Batu-batu yang biasanya terdiri daripada kalsium dan sebatian mineral lain seperti oxalates dan fosfat. Mereka mungkin menjadi kenyataan di kawasan yang berbeza dari sistem kencing. Mungkin ada yang berkembang pada buah pinggang dan beberapa di kawasan yang lebih rendah termasuk salur kencing dan pundi kencing. Perhatikan bahawa sistem kencing diperbuat daripada saluran atau tiub yang boleh dikesan dari buah pinggang ke pundi kencing. Semakin jauh ke atas, khususnya di buah pinggang, semakin lama untuk lulus kerana batu itu cenderung untuk menyumbat di beberapa lokasi sebelum ia akhirnya keluar dengan air kencing.

Satu lagi faktor penting menentukan berapa lama masa yang diambil untuk lulus batu karang adalah saiz. Ada yang terlalu kecil, kurang daripada 1 mm, bahawa pesakit tidak pernah notis ia keluar dengan air kencing. Sembilan puluh peratus daripada masa itu, mereka lebih kecil daripada 4 mm, diusir dengan pesakit hampir tidak perasan. Orang-orang yang lebih besar daripada 5 mm boleh menyebabkan masalah yang lebih kerana mereka lebih terdedah kepada menyekat tiub dalam saluran kencing. Ia biasanya boleh mengambil 7-10 hari sebelum batu-batu yang lebih besar untuk keluar. Tekanan air kencing menolak keluar batu atau akhirnya memakai itu kepada zarah yang lebih kecil. Ada juga yang terpaksa menunggu berbulan-bulan.

Pada asasnya, perkara berapa lama masa yang diambil untuk lulus batu karang adalah masa. Ia adalah permainan yang menunggu. Tetapi terdapat beberapa kes di mana batu-batu yang terlalu besar dan tidak akan lulus secara semula jadi. Kes-kes ini meminta bantuan perubatan, walaupun operasi pembedahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar